Wat is internet marketing en hoe zet je het in?

marketing online

Een ander woord voor online marketing is ook wel internet marketing. Dit is een breed begrip voor alle vormen van marketing op online kanalen. Internet marketing wordt bijna altijd ingezet om online verkeer naar je webshop te krijgen of om klanten naar je fysieke winkel te trekken. Het uiteindelijke doel van extra bezoekers is om meer mensen een aankoop te laten doen, zodat je als aanbieder meer geld verdient. Daarom is het belangrijk dat je internet marketing ook op de juiste manier inzet. Dat kan bijvoorbeeld SEO, SEA of social media zijn. Uiteraard is een mix van middelen ook mogelijk. In dit artikel krijg je meer uitleg over een aantal ins en outs van online marketing.

Waarom internet marketing?

Ongeveer 20 jaar geleden ontstond er een grote verschuiving van offline naar online marketing. Bedrijven en merken zagen steeds meer de waarde in van internet marketing, omdat de doelgroep ook steeds vaker online te vinden was. Steeds minder mensen kijken televisie of lezen folders. Dat is een belangrijke reden voor bedrijven om gebruik te maken van online marketing. Zo word je namelijk zichtbaar in de customer journey van jouw klant.

Je kan de doelgroep van jouw producten buiten je (online) shop aanspreken door goed zichtbaar te zijn in de ranking van Google. Mooie content op social media kan ook zeker een middel zijn om klanten naar je shop te leiden. Het einddoel is namelijk dat klanten bij je kopen en te laten terugkeren als ze bij jouw shop terecht zijn gekomen. Daarom is de betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van je website ook erg belangrijk. Hoe fijner en eenvoudiger het proces naar de aankoop toe is, hoe eerder men weer zal terugkeren.

Wat is de juiste manier?

Wat de juiste manier is, hangt helemaal af van jouw doel, doelgroep en het product dat je verkoopt. Stel dat je meer naamsbekendheid wil verkrijgen voor een merk of product dat je onlangs hebt gelanceerd, dan zijn social media of display-advertenties een goed middel.

Gaat het vooral om traffic die je naar je website wil laten leiden, dan zit je goed met SEO of SEA. SEO heeft alles te maken met de onbetaalde resultaten in Google. Hoe waardevoller en relevanter de content op jouw site is, hoe hoger deze scoort in het algoritme van Google. SEA is zoekmachine adverteren. Je betaalt dan om bovenaan te komen op de plek voor betaalde resultaten. Conversie optimalisatie zorgt ervoor dat klanten beter converteren. Een conversie is een aankoop of het achterlaten van contactgegevens. Als jouw website gebruiksvriendelijk is voor de potentiƫle klanten zal het aantal conversies ook hoger zijn.

Hoe ga je aan de slag?

Het kan heel verleidelijk zijn om gelijk all in te gaan met allerlei vormen van online marketing. Het advies is om dit dus niet te doen en een online marketingstrategie op te stellen. Kijk van tevoren welk stukje het meeste aandacht nodig heeft en focus je eerst hier op. Vraag desnoods hulp aan een expert om je hierin bij te staan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *